Na témata od digitalizace a fintech přes profesionalizaci finančních profesionálů až po kryptoměny a vliv umělé inteligence ve financích diskutovali a přednášeli ti nejpovolanější z nejpovolanějších na Colors of Finance 2021. Společnost holver u toho nechyběla, její ředitel Mojmír Kramný byl pozván do panelové diskuse na téma Digi fórum. Jak vnímá digitalizaci a další vývoj na poradenském trhu?
1/ Jak poradci vnímají podle vás digitalizaci?
Spíše se adaptují, nebo naopak vyvíjí tlak na to, aby bylo vše bezpapírové, na vše byly nástroje apod.? Z toho co máme možnost sledovat při diskuzích s poradci je patrné že většina vnímá digitalizaci pozitivně a vidí v ní pomocníka při jejich činnosti. Je to ale o procesu naučení se a pravidelném využívání těchto technologií, protože trénink dělá mistry a pokud s danou technologií neumíte pracovat, tak vám naopak mnoho energie vezme. Digitalizace přispívá k efektivnímu řízení celého obchodu, od marketingu a získání klienta, přes administraci, analýzu až ke sjednání produktu. Důležité je, aby byl celý proces srozumitelný, jednoduchý a intuitivní. A potom je to samozřejmě o datech, kde nejsou data, je vám technologie k ničemu. Pokud není poradce motivovaný data do systému zadávat a pracovat s nimi, můžete mít skvělou technologii, ale žádnou užitnou hodnotu.
2/ Ochrana osobních údajů, GDPR. Zvýšený počet kyberútoků. Jak se bráníte?
Digitalizace souvisí i s ochranou osobních údajů. Většina dokumentů odchází e-mailem, osobní údaje se nachází v aplikacích.Během koronaviru vstoupl počet kyberútoků. Jak data chráníte? Samozřejmostí jsou zabezpečené, zálohované servery, kde držíme veškerá data. Jde o cloudy, které si dnes pronajímáme a zabezpečení jde na vrub pronajímatele. Druhá disciplína je šifrování komunikace, kterou zabezpečujeme za pomocí šifrovacího klíče. Jednoduchou formou, automaticky, jsme schopni odesílané emaily zašifrovat a protistrana odemkne, po cestě se tak data neztratí a my máme jistotu že jsou v bezpečí.
3/ Jak vidíte další vývoj na poradenském trhu?
Vývoj vidím velmi pozitivně. Podle přísloví Co tě nezabije, to tě posílí se odehrál celý loňský a letošní covidový rok. Dokázali jsme se výborně adaptovat a posunout celý proces digitalizace o míle kupředu. Obecně se dá říci, že celý trh na to ve většině případů zareagoval velmi rychle. Druhou věcí byla vůle a chuť poradců s celou situací něco dělat. Až na výjimky poradenská část vystupňovala komunikaci s klienty, zvládla informační hygienu a vyvedla tyto klienty s covid skepse do původního stavu před covidem. Celá tato situace zažehla hodně impulsů ke změnám a to je dobře. Velmi pozitivně vnímám také kultivaci celého poradenského trhu z hlediska edukace a profesionalizace. Práce finančního poradce už není něco, co se dá dělat ve volné chvíli po práci jako přivýdělek, ale významně se posunula do role konzultantů, profesionálů. Co se týče dalšího vývoje, bude se hodně konsolidovat. Už dnes je patrné že malé poradenské skupinky se schovávají pod větší, některé pooly zanikly, některé spojily s jinými a to stejné vidíme i v rámci fúzí u bank, pojišťoven a dalších. Je velký tlak na provize a snižují se marže. Zároveň jsme v době, kdy je třeba významně investovat do technologií, které umožní zautomatizovat procesy, zrychlit a zefektivnit obchod a tyto obchodní marže pak udržet aby mohly firmy dále fungovat a rozvíjet se.
4/ Jste středně velkým poolem, jak se odlišujete od velkých hráčů na trhu, jaká je vaše strategie a jak vám v tom pomáhají technologie?
Už jsem mluvil o tom jak se rozvírají nůžky, že se zmenšují marže a zároveň je doba investic do technologií. To samozřejmě menším hráčům nijak neprospívá. Proto musíme tyto investice namyslet chytře a jít svou cestou. Velké pooly a strukturální společnosti mají obrovské plány. My ale nechceme stavět pojišťovnu nebo banku, nemusíme se bít do prsou že máme vlastní nástroje které si sami vyvíjíme, strategie holveru je velmi prostá. Stavíme vlastní systém protože nechceme být na nikom závislí, ale tento systém je postaven na základech největšího CRM na světě, obchodní platformě Salesforce. To nám umožňuje být velmi progresivní a dynamičtí ve vývoji a být zároveň připraveni do tohoto systému zaintegrovat většinu těch skutečně nejlepších nástrojů na trhu. Myslím tím obchodní nástroje, srovnávače a sjednávače, které vyvíjí specializované firmy fokusované na tyto segmenty, tyto technologie. Firmy jako bLogic, EUCS, Creasoft a další mají velmi kvalitní nástroje, které se neustále vyvíjí a my tyto SaaS řešení napojíme na vlastní core. Když bude na trhu jiný lepší nástroj, budeme schopni velmi rychle zareagovat a koupit, pronajmout si to nejlepší. Jsme tedy velmi otevřeni a nakloněni technologiím. Klíčová message holveru ale není technologie, technologie jsou pro nás standardem, ne klíčovou vizí, tou jsou vztahy s našimi partnery, s lidmi se kterými se denně setkáváme. Ať už na poli našich poradců, nebo na poli produktových partnerů. Nejsme největší nebo nejrychleji rostoucí ale děláme to srdcem. Nechceme být neviditelná serviska, jsme tady pro všechny naše partnery osobně a vždy k dispozici!